Do przeżycia wielkopostnego misterium, będącego medytacją nad Męką i Śmiercią Jezusa Chrystusa, zaprosili wiernych ojcowie Dominikanie.
W łódzkim kościele oo. Dominikanów pw. Podwyższenia Św. Krzyża odbył się wielkopostny koncert-misterium zatytułowany „Stabat Mater Dolorosa w muzycznym wykonaniu Adama Rymarza, przy akompaniamencie Witolda Janiaka i z odczytywanymi tekstami przez aktora Dariusza Kowalskiego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Wykonawcy koncertu, przez autorską interpretację tradycyjnych polskich pieśni wielkopostnych, wprowadzili odbiorcę w największe Tajemnice wiary Kościoła. Pozwoliło to słuchaczom na nowo odkryć ich ukryty wymiar i głębię zawartych w nich treści. Historia polskich pieśni pasyjnych w Polsce sięga Średniowiecza, a ich szczególny rozwój przypada na XVII i XVIII wiek. Ich nadrzędnym tematem jest Męka Chrystusa w oparciu o biblijne fakty. Pieśni w wersjach pozaliturgicznych funkcjonowały w śpiewnikach, np. ks. Michała M. Mioduszewskiego – kompozytora, zbieracza repertuaru religijnego na terenie Polski. W ciągu lat doczekaliśmy się wielu wykonań w rozmaitych konwencjach. Do szeroko znanych należą interpretacje Adama Struga, Antoniny Krzysztoń, czy Stanisława Sojki. Polska tradycja wciąż potrafi zachwycić. Kolejnymi interpretatorami pieśni pasyjnych stał się łódzki duet pianisty Witolda Janiaka i wokalisty Adama Rymarza. Wspólnymi siłami dokonali nagrań pieśni pasyjnych „Stabat Mater Dolorosa”, które w 2017 r., zostało wydane na płycie pod tym samym tytułem.
I to właśnie materiał z tej płyty „Stabat Mater Dolorosa” artyści zaprezentowali podczas koncertu w łódzkim kościele oo. Dominikanów. - Wykonywane przez nas pieśni pasyjne to piękne melodie oraz przenikliwe teksty dotykające najtrudniejszych tematów ludzkiej egzystencji: niezrozumienia, odrzucenia, niesprawiedliwego osądu, cierpienia i śmierci. Znam je z tradycji kościelnej i często odnosiłem wrażenie, że gdy śpiewam je podczas mszy, to prześlizguję się jedynie po powierzchni tego, co w nich zawarte. Chciałem to zmienić. Pieśni okazały się znakomitym materiałem nie tylko do improwizowania, ale do zagłębienia się w sferę ducha. Otwierają mnie na zupełnie inną przestrzeń i wyzwalają z typowo komercyjnego myślenia, że muszę się tym repertuarem komuś przypodobać – podkreślają artyści.
Reklama
Witold Janiak to pianista, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, nauczyciel w klasie fortepianu na Wydziale Jazzowym Akademii Muzycznej w Łodzi, laureat wielu konkursów jazzowych (Bielska Zadymka, Krokus Jazz Festiwal, Festiwal Pianistów Jazzowych) oraz nagrodzony wykonawca kameralnej i współczesnej muzyki klasycznej. Wydał wiele płyt, m.in. inspirowaną ludowymi tematami „Zagrajcie swoją muzykę”. Adam Rymarz to wokalista, dyrygent, trener wokalny, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (wokalistyka jazzowa) i Akademii Muzycznej w Krakowie (chóralistyka i edukacja muzyczna), zdobywca statuetki „Indywidualność Wokalna” na I Ogólnopolskich Warsztatach Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Inowrocławiu (2002) oraz Grand Prix i Nagrody Specjalnej Prezydenta Miasta St. Warszawy dla Najlepszego Solisty Gospel (2005), solista w projekcie „Jazz Loves Barok” Leny Ledoff. Ma na koncie również własny projekt jazzowy „Flirtując z Bachem”, od października 2015 roku prowadzi zajęcia z impostacji głosu w Łódzkiej Szkole Filmowej.
Z kolei Dariusz Kowalski to znany polski aktor, o rozpoznawalnym głosie,
współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru Klasyki Polskiej. Absolwent Wydziału
Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego we
Wrocławiu. Od wielu lat pracuje jako aktor w teatrach repertuarowych, filmie,
telewizji, radiu i dubbingu oraz od kilku lat jako scenarzysta i reżyser widowisk
telewizyjnych, multimedialnych, koncertów i spektakli teatralnych. Jego wrażliwość i
warsztat teatralny kształtowała m.in. współpraca z wybitnymi reżyserami polskiego
teatru, jak Kazimierz Dejmek, Maciej Prus, Waldemar Śmigasiewicz, Mikołaj
Grabowski.